Skip to main content
x
logo land van bardijn

Passie als belangrijkste drijfveer.

Het Land van Bardijn is ontstaan uit mijn persoonlijke passie voor passie voor erfgoed, media en marketing. Al van kleinsaf ben ik geïntegreerd door erfgoed en geschiedenis. Ik ging Germaanse Talen studeren voor de literatuur en de literatuurgeschiedenis (al scheelde het niet veel of ik had geschiedenis gestuurd). Ik rolde uiteindelijk vrij vroeg in mijn carrière in de media en kwam daar in contact met marketing. Marketing heeft voor mij niet zo zeer te maken met verkoop, maar eens te meer met het overbrengen van een boodschap aan het publiek dat op zoek is naar die boodschap. Binnen het Land van Bardijn kan ik al mijn passie voor erfgoed, media en marketing combineren met een andere passie die ik al veel te lag op de achtergrond geduwd heb, nl. lezen en schrijven. Het Land van Bardijn laat me toe opnieuw En wat is er leuker dan dagelijks bezig zijn met je passie?


Eén plaats voor inspirerend erfgoednieuws.

Nieuws en info over erfgoed is ook heel erg verspreid over verschillende media en kanalen zoals websites van musea en monumenten, de sociale media enz… De media (Tv, radio, kranten en magazines) besteden slechts sporadisch aandacht aan erfgoed n.a.v. belangrijke momentums zoals Open Monumentendag, Erfgoeddag of de opening van grote overzichtstentoonstelling. Op zich is dat begrijpelijk en ook goed, maar tussen die hoogdagen in blijft de erfgoedliefhebber zoals ik wat op zijn honger zitten qua inspiratie. Je hebt natuurlijk heel wat gespecialiseerde tijdschriften over erfgoed, maar men kan onmogelijk op alles geabonneerd zijn.  Daarom wil ik met het Land van Bardijn een multimediale wegwijzer opzetten, een vertrekpunt waar de erfgoedliefhebber een overzicht vindt van het erfgoednieuws in binnen- en buitenland. Eén plaats waar iedereen die op zoek is naar inspiratie nieuws en verhalen kan vinden ongeacht tijd, plaats of onderwerp.
 

Betaalbare marketing voor musea en monumenten.

Behalve het erfgoednieuws is ook het publiek verspreid, wat het voor musea altijd een heuse (en vaak dure) opdracht maakt om dat brede publiek te bereiken. Hier komt mijn passie voor marketing en mijn mediaverleden (De Standaard-Het Nieuwsblad en De Streekkrant/De Zondag) boven drijven. Al van bij het ontstaan van de Bardijnen in 2013 ben ik op zoek naar een oplossing om de vaak te dure marketing oplossingen betaalbaar te maken voor musea en monumenten. De marketingwereld heeft al jaren de mond vol van storytelling als techniek waarmee bedrijven hun authenticiteit kunnen tonen.  Maar de sector met de meeste authentieke verhalen, nl. erfgoed, kan deze technieken vaak niet inschakelen wegens te duur, te tijdrovend of te weinig mensen. Het heeft lang geduurd, maar met het Land van Bardijn kan ik eindelijk de juiste puzzelstukjes samenbrengen in één toolbox en deze betaalbaar aanbieden aan erfgoedbeheerders met de nodige begeleiding. Op die manier werd het Land van Bardijn naast een redactioneel forum ook een marketing tool waarmee musea en monumenten hun gewenste publiek kunnen bereiken.

Geen winstoogmerk

Het Land van Bardijn is een initiatief van de Bardijnen vzw. De ontwikkeling werd gefinancierd door mezelf en via de inkomsten uit consultancy aan musea. En dat is ook het opzet van het Land van Bardijn. De inkomsten die het platform zal genereren worden keer op keer geherinvesteerd in de uitbouw en onderhoud van het portaal, en uiteraard in de uitbouw van de redactie en de multimediale inhoud. Dan denk ik vooral aan videocaptatie en montage.


Johan Vencken
Oprichter de Bardijnen